Нещодавно Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Анатолій Близнюк обговорив хід впровадження проекту «Енергоефективність у житловому секторі України» з представниками Міжнародної фінансової корпорації (IFC). Проект має на меті створити ефективні законодавчі та інституційні платформи для підтримки українських об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) та компаній з управління житловими будинками. Донорські кошти надає уряд Швейцарії, а демонстраційним пілотним містом є Вінниця.
Концепція фінансування полягає в тому, що IFC позичить ресурси українським банкам, які, своєю чергою, даватимуть їх у кредит ОСББ для поліпшення енергоефективності їхнього житла. Найбільшою перепоною для втілення цього проекту в Україні є невпевненість українських банкірів, що ОСББ зможуть погасити кредит. Тому представники Міжнародної фінансової корпорації пропонують спільними зусиллями Мінрегіону та приватних юридичних фірм удосконалити законодавство, щоб банки України були впевнені у безпечності такого кредитування.
Керівник проекту «Енергоефективність у житловому секторі України» Гжегош Гайда повідомив, що у країнах центральної та західної Європи кредити для банків були погашені на 100 відсотків. Адже вдосконалення енергоефективності житла суттєво підвищує його ціну, що, власне, й зацікавило тамтешні ОСББ. Тому важливо, щоб українські власники квартир керувалися такою ж логікою.
Очільник Мінрегіону Анатолій Близнюк заявив, що готовий хоч завтра підписати меморандум про співпрацю з IFC: «Я повністю з вами згоден і готовий залучити до проекту кошти з держбюджету та закликати громадян до співпраці. Я особисто готовий узяти участь у написанні відповідних законів».
Важливою складовою успішності, окрім поліпшеного законодавства, є також конкуренція банків. Це вигідно, у першу чергу, населенню. Як показав європейський досвід, конкуренція у межах проекту між трьома – п’ятьма банками дає гнучку кредитну ставку в діапазоні 0,2 – 2,5 відсотків річних.
Представники IFC також повідомили, що готові взяти на себе роботу з громадськістю та банками. Корпорація вже завершує розробку різноманітних ознайомчих матеріалів – відеороликів та буклетів, які мають переконати кредиторів та підприємців, що українське ЖКГ – цілком пристойне поле для ведення бізнесу.
|