Україна очікує реформи правовідносин реєстрації нерухомої власності. Уже в 2012 році замість комунальних БТІ довідки, виписки та технічне дослідження об'єктів проводитимуть держреєстратори Міністерства юстиції. Крім того, населенню вже цього року обіцяють створити альтернативу – ринок приватних БТІ. Громадянам це загрожує збільшенням витрат на технічні послуги та ускладненням процедури реєстрації прав власності.
Застарілі нововведення Реформувати систему реєстрації прав власності на нерухомість та земельні ділянки уряд намагається іще з 2007 року. Саме тоді Кабінет Міністрів уперше заявив про необхідність реєструвати майнові права громадян за принципом «єдиного вікна» і запропонував парламенту проголосувати за відповідні зміни в чинне законодавство.
Однак ініціативи уряду Верховна Рада схвалила лише три роки опісля, і прийняла революційні правки до Закону «Про державну реєстрацію майнових прав на нерухоме майно та їх обмеження», який був прийнятий ще в 2004 році. Згідно з перехідними положеннями документа, з 1 січня 2012 року почнуть діяти нові правила реєстрації власності. Зокрема, основною метою реформи влади вважають демонополізацію послуг Бюро технічної інвентаризації – з наступного року вони позбудуться права підтверджувати майнові права громадян на нерухомість і проводити технічну інвентаризацію будівель.
Реєструвати права власності можна буде через інституції Міністерства юстиції. Для цього в січні відомство створило Державну службу реєстрації (Укрдержреєстр) і централізувати всі механізми реєстрації майнових прав – як на житло, так і на землю.
Спрощення чи загальна бюрократизація? Однак, незважаючи на умовні спрощення, одночасно законом розширено перелік прав, які підлягають реєстрації. Тепер громадянам доведеться реєструвати право господарського відання, оперативного управління, оренди земельної ділянки, користування будівлею або його окремими частинами, а також реєструвати іпотеку, довіреність управління майном і податкову заставу, предметом якої є нерухоме майно.
«Раніше права хозведення й управління взагалі не підлягали реєстрації, а реєструвати іпотеку через держоператорів буде складніше, ніж через нотаріальні контори, як це відбувається зараз. Це пов'язано з тим, що держреєстратори вимагають від людини проходження більшої кількості бюрократичних процедур», - зазначив старший партнер консалтингової компанії «Юридичне об'єднання господарського права» Андрій Зубцов.
За словами експерта, позитивним є скасування обов'язкової реєстрації договору оренди земельної ділянки.
«Тепер громадянину необхідно буде один раз реєструвати право на оренду землі. Це позбавить орендарів від постійної перереєстрації договорів найму », - сказав пан Зубков.
Для реєстрації своїх майнових прав громадянину також не доведеться отримувати довідки, що характеризують нерухомий об'єкт, отримувати технічний паспорт будівлі, проводити інвентаризацію. Весь цей перелік документів буде замінений випискою про стан об'єкта з Укрдержреєстру.
Конкуренція до вподоби не всім Втім, уніфікацію всіх реєстраційних процедур в єдиному реєстрі не визнають у самих БТІ. За словами голови Асоціації БТІ України Дмитра Павленка, з наступного року більше 12 тис. чоловік, що працюють в бюро, стануть безробітними.
«Враховуючи, що самі БТІ є комунальними підприємствами, то їх відміна загрожує втратою для місцевих бюджетів близько 30% надходжень», - вважає він.
Спровокував нову хвилю невдоволення з боку представників БТІ і Президент Віктор Янукович. Глава держави 4 жовтня доручив міністрові регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Анатолію Близнюку вже в поточному році спростити діючу наразі процедуру видачі БТІ довідок, що характеризують нерухомий об'єкт. Після цього пан Близнюк заявив, що зараз в міністерстві розробляється проект нормативного акту, який дозволить приватним компаніям надавати послуги БТІ нарівні з комунальними підприємствами.
«Таким чином, ми маємо намір створити конкурентні стимули для підвищення якості послуг, що надаються БТІ. Громадяни зможуть вибирати, в яку контору їм піти, і розпланувати, як витратити менше часу на отримання довідок», - повідомив міністр кореспондентові ІА «Україна Комунальна».
При цьому комунальні БТІ попереджають, що подібні ініціативи можуть мати серйозні економічні наслідки.
«Ми вже маємо сумний досвід реформування земельній галузі, коли держакти на землю видавали приватники. І що з цього вийшло? 99% актів, оформлених в 90-х роках, не відповідають дійсності. Не виключено, що це чекає і об'єкти нерухомості», - зазначив директор КП «Сумське міське БТІ» Борис Афанасьєв.
За його словами, скасування обов'язкового проведення технічного дослідження будівлі і складання техпаспорта може призвести до махінацій на ринку нерухомості та корупції з боку чиновників.
«Зокрема, буде цілком втрачено контроль влади над самовільним будівництвом і узаконенням незареєстрованих раніше будівель. Зараз повноваження визначати і фіксувати статус таких об'єктів і права власності на них має лише БТІ. Навряд чи приватні фірми будуть інформувати місцеву владу про випадки самовільного будівництва, а за певну плату і зовсім почнуть узаконювати технічно непридатні для перебування і проживання будівлі», - побоюється директор КП «Магдаленівське» (БТІ у Магдаленівці, Дніпропетровська область) Микола Підгорний.
Ціна питання Не варто очікувати й зниження вартості послуг БТІ. Зараз місцева влада визначає вартість послуг з проведення поточної технічної інвентаризації однокімнатної квартири в діапазоні 85-200 грн, двокімнатної 300-400 грн. Заплатити за отримання виписок, довідок-характеристик об'єкта громадяни можуть в діапазоні 120-300 грн. При цьому в усіх регіонах діють свої коефіцієнти, на які помножується вартість послуг БТІ, за умови виконання термінових робіт.
«Якщо вам необхідно отримати довідку через 3 години, то вартість її ми множимо на 15, якщо ви можете чекати місяць-другий - на 2-4», - розповіло джерело ІА «Україна Комунальна» в Сімферопольському БТІ.
«Приватні БТІ, які напівлегально працюють вже зараз, використовують вищі коефіцієнти, і вартість робіт таких компаній доходить до 500-800 грн», - зазначив пан Зубцов.
Учасники ринку впевнені, що висока вартість їхніх послуг буде компенсуватися іншими факторами.
«Ми більш якісно і оперативно працюємо. Людям не доводиться стояти в черзі, у нас працюють привітні, досвідчені фахівці. Крім того, ми надаємо також консультаційні та ріелторські послуги», - вважає старший менеджер компанії« БТІ-сервіс» в Одесі Валентин Ряснець.
В Асоціації фахівців з нерухомості України ІА «Україна Комунальна» пояснили, що найбільшими гравцями ринку, що пропонують послуги з технічного обстеження нерухомості та надання даних населенню, стануть саме ріелторські компанії або невеликі забудовники.
«Саме ріелтори працюють на вторинному ринку нерухомості з БТІ. У них є безперешкодний доступ до їх архівів і документів. Багато з них будуть наймати на роботу працівників комунальних бюро, потрапили під скорочення», - відзначили в АФНУ.
Іще одне «але» Утім, насправді, проведення реформи БТІ стане можливим тільки після того як в Україні будуть створені електронні Земельний і Містобудівний кадастри.
«Для того щоб це відбулося, необхідно провести інвентаризацію і аерографічну зйомку всіх територій і об'єктів країни, систематизувати дані, перенести в нові бази паперові архіви. Наповнювати такі бази стане можливим лише з 2013 року, коли буде розроблено відповідне програмне забезпечення. Потім з цими базами потрібно буде прокоррелірувати дані Укрдержреєстру, який у паперовому вигляді поки заповнений тільки на 40%. Крім того, самі БТІ свідомо затягують процес передачі даних органам юстиції. Тому реальна уніфікація реєстраційних процедур в єдиному реєстрі почнеться через 2-3 роки», - зазначив директор з питань економічного розвитку Асоціації ріелторів і фахівців з нерухомості WIDevelopment Микола Багаєв.
На його думку, українцям також варто побоюватися того, що новий реєстр буде закритим для загального користування.
«Це означає, що ніхто не застрахований від махінацій з нерухомістю, оскільки простежити, як фіксуються та реєструються права на той чи інший об'єкт або земельну ділянку, буде неможливо. А концентрація таких широких повноважень в одних руках неминуче призведе до корупції чиновників юстиції», - вважає Андрій Зубцов.
Краще поквапитися У АСНУ громадянам радять провести реєстрацію та оформлення документів на об'єкти до кінця цього року.
«Якщо ви до цих пір не зареєстрували свою власність, це загрожує тим, що з початком правової плутанини в січні 2012 року і «поділу» повноважень між БТІ, місцевою владою та Мін'юстом, вас змусять доводити свої права на житло або землю в суді. А такі процеси можуть тривати роками, - попередив консультант АСНУ Віталій Романов. - Але БТІ точно перестануть бути комунальними. Адже держава розраховує поповнювати держскарбницю, а не місцеві бюджети від плати за послуги Укрдержреєстру. Крім того, поки ця сфера не зарегульована, приватні компанії поспішать запропонувати свої послуги».
Марія Ъ-Цатурян, спеціально для ІА «Україна Комунальна».
|